Реконструкцията на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III” започна през април 2021 г. Целият участък от обръщателно ухо “Съдебна палата” до трамвайно ухо “Княжево” се изпълнява поетапно.

Първият етап на строителството обхваща трасето по бул. “Македония” и участъка от пл. “Руски паметник” до трамвайно ухо “Бъкстон”, а вторият етап – от трамвайното ухо “Бъкстон” до трамвайно ухо “Княжево”.

В момента се работи по първия етап от проекта, като дължината на отсечката е 4,5 км. Този участък обслужва трамвайна линия номер 5, която е най-натоварената в София и не е ремонтирана основно от 1988 г. В обхвата на реконструкцията е включена подмяна на релсовия път, контактно-кабелната мрежа, улично осветление, ремонт на пероните на спирките, пътното платно и тротоарите. Ремонтът трябва да приключи през 2023 г.

В момента се извършват 72-часови тестови проби преди въвеждането в експлоатация на трамвайното съоръжение, съобщиха от фирмата изпълнител ВДХ АД. Пробите са свързани с правилната експлоатация на изградените елементи, като изискването е в период от 72 часа да няма никакви проблеми по трасето.

По бул. “Македония” трасето на трамвайната линия се запазва в центъра на обособеното трасе. Релсовият път на бул. “Македония” е изпълнен с тревно покритие, по протежението му е изграден линеен парк с алеи и пейки.

От фирмата изпълнител са категорични, че всичко е изпълнено по проект, съгласуван със съответните институции, които ще експлоатират съоръжението.

Трасето е изпълнено в съответствие с изискванията за устойчивост и опазване на околната среда. Чрез иновациите, използвани при изграждането на релсовия път, са постигнати минимални нива на шум. Идеята е трамваят да бъде тих и наистина го постигаме като резултат след първите направени тестове, коментира инж. Калин Борисов от „ВДХ“ АД, ръководител на проекта. Допълнително, за да се шумоизолира трасето от прилежащите сгради в проекта е предвидено засаждане на зелен плет успоредно по цялата му дължина.

Поставени са фотоволтаични панели, които захранват отделните елементи, съпътстващи железния път – като стрелки, лубрикатори и датчици, отчитащи преминаването на трамвая и връзката с контактната мрежа. Изградени са изцяло нови перони с модерни спирконавеси, които освен че улесняват достъпа на хора с увреждания са и доста по-приветливи и удобни за ползване от всички граждани.

Над 200 души са ангажирани постоянно с реконструкцията на трамвайното трасе. Освен важен за инфраструктурата на София проект създава работни места и има сериозна социална функция на фона на нарастващата безработица в страната.

Съдбата на оставащата част от трасето, обаче е зависима от актуализацията на цените. Цялата реконструкция се изпълнява в рамките на проект „Интегриран столичен градски транспорт – фаза II“, финансиран по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Той е разработен през 2015 г.

Всички сме наясно, че при ситуация като днешната, на фона на войната в Украйна, КОВИД кризата и високата инфлация, не е реално проектът да бъде изпълнен с финансови параметри отпреди 7 години. Драстичното увеличаване на цените на строителните материали и суровините е сериозно предизвикателство, което поставя на изпитание както общините като възложители на проекти, така и изпълнителите – строителните компании.

Като част от четирите компонента на целия проект, реконструкцията на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III“ е единствената, която все още не е изпълнена заради проблемното финансиране. Рисковете са Столична община да загуби част от финансирането по проекта, който е на обща стойност над 115 млн. лв.

Липсата на действаща методика за индексация на цените на сключените договори е основната причина за забавянето на проекта, което е в основата на недоволството на столичани.

Даваме си сметка, че при изпълнението на толкова голям проект, винаги има недоволни, но резултатът от вече изградените участъци говори само по себе си. В партньорство със Столична община се опитваме да създадем възможно най-добрата организация, за да приключим ремонта в срок. Факт е, че не всичко се случва, както би ни се искало, но вярвам че направеното наистина ще допринесе за подобряване на столичния градски транспорт в контекста на цялостната визия и приоритетите за развитие на града – категоричен е инж. Калин Борисов.

Текстът е публикуван в приложението РЕСТАРТ СОФИЯ на в. „24 часа“.